Re:clame

13.3.06

Zot van de Zee

[agency: DVN]

Voor media omtrent deze campagne, begeef zich naar de DVN-homepage, maak snel komaf met de licht irritante eis om naam en emailadres in te vullen (mijn persoonlijke favoriet is fjdskljfksdl@fjdsaklfjd.com). Ga vervolgens door naar Case 5 - Zot van de Zee.

Terwijl radiospotjes 1, 2, 4 en 5 een mens in de ochtendlijke file zouden doen schreeuwen van de stress, viel kandidaat nummer 3 nog heel goed mee. Het had dan ook een pointe.

Het verdict: Waar gaat het hier in feite over? Over promotie van de kust en haar belangrijkste troef: de zee. Dat die centraal stond in de campagne mag dan al een voor de hand liggende keuze geweest zijn, het was op dat vlak in elk geval the winning ticket. Maar waarom toch die drukdoenerij? Omdat het moet stroken met de copy "zot van de zee" ?

De re:clame: in plaats van mensen die zot van de zee zijn aan het woord te laten, ware het misschien beter de zee zelf aan het woord te laten, de mensen zullen wel volgen. Laat de wind maar waaien, de golven deinen, de soepkar rinkelen en de meeuwen roepen - om dan te eindigen met een stem die enkel het adres van de website vermeldt. Laat de zee haar lokroep zelf maar doen, wie weet zelfs in een langere versie op de website (die sindsdien herleid is tot 1 enkele pagina).

Want waarom kan rust en zeezoetzilte poëzie niet? Die eenvoud zou pas opvallen temidden het schreeuwerige reclameblok! En de file zou er ook heel eventjes wat minder hectisch van worden...

, , , , , , , , , ,