Beware of 'copycentrism'
Een van de meest verraderlijke valkuilen voor vele reclamemakers en -maaksters is de onbegrensdheid van de eigen creatieve en associatieve vermogens. Het probleem kan zich bijvoorbeeld stellen wanneer de hele ketting van associatie een onduidelijke stippellijn wordt, wanneer met andere woorden de enige link met het product de copy, de tagline wordt. De hele spot verwordt zo tot een vergezochte metafoor waarin het product zelf bijna niet meer aan bod komt. Oh ja hoor, veelgebruikte approach, maar een verkeerde. Een voorbeeld van dergelijk copycentrisme is te vinden hier op de Thirdway Advertising Blog. We citeren even ons grote voorbeeld:
De gouden regel is: verkoop je product, wanneer je je product verkoopt.
reclame, copycentrisme, product, branding, marketing, kbc, bankseeingtour
This spot has three significant problems, one of which is a favorite of this advertising blog.En opnieuw verwijs ik hier naar KBC en haar Bankseeing Tour, die net in dezelfde valkuil gevallen is. Ik val in herhaling, en dat zal vrees ik niet de laatste keer zijn.
- Positioning Ownability - The most significant problem with this spot is the same as for the Easy button campaign in general. It promotes a category benefit. Organizing an office, making a business simpler to supply and run is something that office supply stores all do. If there is anything unique in the service Staples provides, we don't learn about it from these spots.
- Positioning Linkage - More so than the rest of the campaign, this spot has a very tenuous link to the positioning against business problems. How does the Mongolian invasion relate to your business supply needs? In the real world Staples (via the metaphorical Easy button) won't help against Mongols but will help your business. This is a very tenuous link. This commercial really relies on impressive visuals, special effects and humor. [...]
De gouden regel is: verkoop je product, wanneer je je product verkoopt.
reclame, copycentrisme, product, branding, marketing, kbc, bankseeingtour
0 Echo's:
Een reactie posten
<< Home