Re:clame

16.3.06

Joseph Jaffe spreekt

In A World without Advertising heeft Joseph Jaffe het over de toekomst en non-toekomst van het reclamemaken. We selecteerden alvast enkele frappante uitspraken:

The 30-second spot is the epitome of creative atrophy.

Hoewel wijzelf uiteraard niet aanwezig waren op de presentatie en het dus moeten stellen met deze PDF, mogen we er stellig van uit gaan dat Jaffe de 30 seconden reclame geen warm hart toedraagt. De man is duidelijk een tegenstander van het 30-seconden-keurslijf - reclame wordt bandwerk. Ongewenst bandwerk, bovendien. Want zoals Seth Godin het stelde: No one cares about you. Er zit niemand te wachten om 30 seconden lang te gapen naar iets wat je nooit gevraagd hebt. Enter consumer generated content, waar de auteur van Life after the 30 second Spot het volgende over te zeggen had:

Consumer Generated Content (CGC) is not the same as Agencies Creating What They Think is Consumer Generated Content (ACWTTICGC).

Met andere woorden: een les in nederigheid zou geen verkeerde keuze zijn.

Over het voortbestaan van reclamespots uit de man de volgende ongevleugelde woorden, die weinig aan de twijfel over laten:

Commercials therefore will still exist, except….
– there are a lot less of them,
– their length will be determined by consumers
– The creative product by default will inevitable improve.
– Rates will rise, but in no way will offset the loss in revenue

De consument heeft er zijn buik van vol, aldus marketingprofeet Jaffe.
People will not watch content your way
anymore…and they will not be forced to
watch advertising either.

Pijnlijke conclusie:
Get out the advertising game (while there’s still time).


Bijkomende verplichte lectuur: review door [ad club] @ Joho the Blog, waaruit we de volgende wijsheid van Jaffe gehaald hebben:

"When consumers view advertising as content everyone wins."


, , , , ,
, ,